Intensiv lästräning höll i sig fem år senare
Ur SvD 18 jan 2018
Det hade inte gjorts någon liknande undersökning i Sverige när Ulrika Wolff och hennes team bestämde sig för att undersöka vilken metod som kunde hjälpa personer med läs- och skrivsvårigheter mest. Intensiv träning under en kort period eller utspridda studietimmar över lång tid?
I studien screenades 113 av 2200 elever i årskurs 3 fram, och delades in i en interventionsgrupp med intensivträning respektive en kontrollgrupp som fick den specialundervisning som skolan erbjöd.
– Eleverna fick träna 40 minuter om dagen med specialpedagog i 12 veckor, där man framför allt tränade ordavkodning men också läshastighet och läsförståelsestrategier, säger Ulrika Wolff, professor i pedagogik och läsforskare vid Göteborgs universitet.
Resultatet: eleverna som intensivtränade hade förbättrat sin läsförmåga gentemot kontrollgruppen i alla avseenden, vilket höll i sig även ett år senare.
Mer förvånande var uppföljningsstudien som gjordes fem år efter den initiala undersökningen, och publicerades 2016. Det visade sig att eleverna fortfarande var signifikant bättre på ordavkodning än kontrollgruppen.
Länk till artikeln
Lågstadiet Läs- och skrivsvårigheter